Projektowanie recepcji hotelowej z myślą o wygodzie niepełnosprawnych gości wymaga uwzględnienia różnorodnych aspektów architektonicznych, technicznych i bezpieczeństwa, aby stworzyć przyjazne i dostępne środowisko.

Pamiętając o tym, że hotel powinien być przyjazny dla każdego gościa, stwórz przestrzeń także dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Sprawdź, co powinno znaleźć się w recepcji hotelowej, by spełniała ona wymogi prawne, ale sprzyjała też pracownikom odpowiedzialnym za obsługę gości. 

Jakie są potrzeby osób niepełnosprawnych w recepcji hotelowej? 

Już w momencie, kiedy gość z niepełnosprawnością chce wejść do recepcji, musi mieć do niej łatwy dostęp. Podjazdy, rampy i szerokie drzwi to ułatwienie dla osób poruszających się na wózkach, tak samo, jak przestronne windy. Ułatwieniem są także utwardzone, łagodne podjazdy, w których wyeliminowano progi. 

W samej recepcji powinno znajdować się przystosowane stanowisko, czyli niska lada recepcyjna umożliwiająca łatwe dokonanie formalności zameldowania. Wózek powinien wjeżdżać pod blat recepcji, aby gość mógł wygodnie przejrzeć dokumentację i złożyć podpisy. 

Sprawdź jak odpowiednio dobrać oświetlenie do lady recepcyjnej

Niektóre hotele chcą też dostosować recepcję do przyjmowania gości z niepełnosprawnością intelektualną lub sensoryczną. W tego typu miejscach unika się zbyt głośnej muzyki i intensywnego oświetlenia. Wnętrza są zaaranżowane w spokojnych kolorach, bez wyraźnych kontrastów i nadmiernych ozdób. Ważne są także udogodnienia dla osób niewidomych lub niedowidzących, takie jak instrukcje w alfabecie Braille’a i dźwiękowe systemy ostrzegawcze.

W pobliżu recepcji powinny też znajdować się łazienki dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, czyli z udogodnieniami takimi jak uchwyty przy toalecie, odpowiednia przestrzeń i niżej zawieszone umywalki, podajniki papieru czy suszarki. 

Jak zaprojektować lady recepcyjne z myślą o dostępności? 

Projektowanie lad recepcyjnych z myślą o dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zwłaszcza poruszających się na wózku, obejmuje szereg rozwiązań, ułatwiających dostęp i wygodę. Przynajmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno mieć blat o wysokości nieprzekraczającej 90 cm, z podjazdem o minimalnej szerokości 67 cm, bądź powinno istnieć oddzielne stanowisko obsługi dla osób poruszających się na wózkach.

Ważne jest zapewnienie odpowiedniej przestrzeni pod ladą, umożliwiające bezproblemowe podjeżdżanie do niej i wygodne dokonywanie formalności przez osoby na wózkach. Możliwe jest także zastosowanie wysuwanych paneli lub okienek, które umożliwiają dostosowanie wysokości lady do potrzeb konkretnego gościa i stworzenie płaskiego obszaru podjazdu przed ladą recepcyjną.

Przy okazji warto pamiętać o wygodzie obsługi klientów na wózkach. Ergonomiczne stanowisko pracy dla personelu recepcji to takie, przy którym można wygodnie usiąść w fotelu i rozłożyć niezbędne sprzęty biurowe oraz dokumenty. 

Czy istnieją prawne aspekty dostępności recepcji hotelowych?

W zakresie dostosowania obiektów hotelarskich do potrzeb osób niepełnosprawnych obowiązują konkretne wymagania wynikające z przepisów prawa. Określają one warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki zamieszkania zbiorowego. Te wymagania zostały ustanowione w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. Przepisy te można znaleźć także w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Dowiedz się, dlaczego warto wybrać przeszkloną ladę recepcyjną.

W przepisach tych znaleźć można wytyczne dotyczące dostosowania pomieszczeń, wysokości umiejscowienia elementów wyposażenia, dostępności telefonu, wyglądu stanowiska recepcyjnego, dostosowania sal gastronomicznych i wielofunkcyjnych, windy, udogodnień w pokojach, dostępności wyłączników światła, sygnalizacji przywoławcza, sterowania telewizorem oraz umeblowania i wyposażenia łazienek. 

Te wymagania umożliwiają stworzenie obiektów hotelowych z udogodnieniami dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Należy je uwzględniać podczas projektowania i modernizacji obiektów hotelowych, w tym recepcji hotelowej, aby spełnić wymogi prawa i zapewnić wygodę wszystkim gościom.