Recepcja hotelowa to pierwsze miejsce, które widzą oraz z którego korzystają klienci oraz goście hotelowi. Z tego powodu stanowi swego rodzaju wizytówkę hotelu, decydując o pierwszym – i najważniejszym – wrażeniu osób korzystających z usług tego miejsca. Dlatego zarówno wygląd, jak i komfort korzystania z recepcji powinny być na najwyższym poziomie.

Jeśli planujesz budowę recepcji hotelowej, ten artykuł jest dla Ciebie! Podczas czytania wpisu poznasz najlepsze praktyki w projektowaniu ergonomicznych recepcji hotelowych. Zapraszamy do lektury!

Znaczenie ergonomii w recepcji hotelowej

Ergonomia recepcji hotelowej jest ważna zarówno dla gości, jak i pracowników. Przekłada się na wygodę korzystania z niej, co ma kolosalne znaczenie na jakość oraz efektywność obsługi.

Zacznijmy może od pracowników, bo w końcu to oni będą najczęściej korzystać z tego mebla. Odpowiedni projekt recepcji, uwzględniający strategiczne rozmieszczenie wszystkich elementów i akcesoriów oraz pozwalający na wygodne zajęcie pozycji podczas pracy, sprawi, że recepcjonista będzie pracował szybko i skutecznie, bez wykonywania niepotrzebnych, chaotycznych ruchów.

Zachęcamy również do przeczytania artykułu, gdzie dowiesz się, jak zaprojektować recepcję hotelową z myślą o wygodzie niepełnosprawnych gości

Warto też dodać, że optymalne rozplanowanie wszystkich szuflad i półek, a także miejsca na blacie, pozwoli na bezproblemowe utrzymanie porządku w miejscu pracy, co sprawi, że recepcja będzie prezentować się elegancko i profesjonalnie.

W przypadku gości ważny jest ich komfort, a także inkluzywność samego projektu. Recepcja powinna umożliwiać bezproblemowe wypełnienie dokumentów i załatwienie wszystkich formalności oraz być dostępna dla osób różnego wzrostu, w tym również gości z niepełnosprawnością. W pobliżu blatu recepcji warto również umieścić krzesła czy przenośne schodki.

Planując recepcję, należy też pamiętać o bezpieczeństwie. Projekt powinien uwzględniać odpowiednio szerokie przejścia, a także w miarę możliwości eliminować rogi czy kanty mebla.

Znaczenie ergonomii w recepcji hotelowej

Kluczowe elementy ergonomicznej recepcji

Jak już wspomnieliśmy, ergonomiczna recepcja hotelowa musi uwzględniać potrzeby i pracowników, i gości. Z tego powodu odpowiedni projekt powinien mieć:

  • przemyślany układ – tak by wokół stanowiska można było swobodnie się poruszać oraz znajdowało się na nim dostatecznie dużo miejsca, a sama przestrzeń była łatwa w organizacji,
  • odpowiednią wysokość blatów – wiadomo, że w tym aspekcie trudno będzie dogodzić wszystkim. Standardowa wysokość blatu recepcji wynosi od 90 do 110 cm. Dodatkowo można gościom ułatwić korzystanie z niej, poprzez dodatkowe udogodnienia, jak na przykład schodki czy przenośny stopień. Poza tym wysokość blatu recepcyjnego warto skonsultować z personelem,
  • wygodne krzesła i stanowiska pracy – siedziska oraz ustawienie blatów powinny umożliwiać zachowanie prawidłowej postawy podczas pracy,
  • dobre oświetlenie – warto zadbać o to, żeby na recepcję padało jak najwięcej naturalnego światła. Poza tym oczywiście ważny jest przemyślany montaż sztucznego oświetlenia,
  • dodatki pozwalające na zachowanie prywatności – w trakcie dopełniania formalności klienci podają pracownikom wrażliwe dane, dlatego recepcja powinna zapewniać im odpowiednią osłonę.

Wykorzystanie przestrzeni – jak maksymalizować funkcjonalność

Funkcjonalność recepcji poprzez efektywne wykorzystanie przestrzeni można zmaksymalizować na wiele różnych sposobów. Ważny jest odpowiedni podział na poczekalnię, strefę obsługi gościa i pracy personelu.

Poza tym, zwłaszcza jeśli masz do dyspozycji niewiele miejsca, możesz postawić na wielofunkcyjne meble – na przykład z otwieranym blatem czy szufladami. Dodatkowo, zamiast ścianek działowych, możesz w ich miejscu ustawić regały z półkami. Pomocna będzie też technologia – systemy kolejkowe czy interaktywne ekrany dotykowe pozwalające na samodzielne zameldowanie przyspieszą oraz usprawnią obsługę klientów.

Oświetlenie a komfort użytkowania – co warto wiedzieć

Poza dostępem do naturalnego światła, o którym pisaliśmy wcześniej, ważne są takie aspekty, jak natężenie, temperatura barwowa oraz rozmieszczenie świateł pomocniczych.

Każde stanowisko powinno być odpowiednio oświetlone, a lampki biurowe czy światło punktowe powinno padać z prawej lub lewej strony – w zależności od tego, którą ręką posługuje się pracownik.

Warto zadbać też o równomierność oświetlenia na całej przestrzeni – zmniejsza to zmęczenie oczu – oraz zastosowanie akcesoriów redukujących ewentualny efekt oślepienia. Mogą to być specjalny osłony lub matowe materiały, które nie odbijają światła.

Osoby pracujące lub korzystające z recepcji powinny mieć także możliwość regulacji natężenia oświetlenia.

Wykorzystanie przestrzeni – jak maksymalizować funkcjonalność

Meble i wyposażenie – wybór z myślą o ergonomii

W przypadku ergonomii mebli recepcyjnych ważne jest, by oferowały możliwość dostosowania ich parametrów do potrzeb użytkownika – dotyczy to zwłaszcza krzeseł, ale jeśli tylko jest taka możliwość, również blatów.

Poza tym wybierz elementy recepcji, które są lekki i łatwe w przemieszczaniu, a dodatkowo wykonane z materiałów odpornych na zniszczenia i łatwych w czyszczeniu.

Technologia wspierająca pracę recepcjonistów

Pracę recepcjonistów wspierają przede wszystkim wymienione już systemy kolejkowe oraz urządzenia pozwalające na samodzielne zameldowanie lub wymeldowanie. Poza tym organizację usprawnia system CRM, służący do zarządzania danymi klientów, systemy płatności, zarządzania zadaniami, a także komunikacji wewnętrznej.

Przykłady dobrych praktyk – studia przypadków

W branży hotelarskiej nie brakuje miejsc z doskonale zaprojektowanymi recepcjami. Dobrym przykładem może być na przykład hotel The Hoxton w Amsterdamie z otwartą, przytulną recepcją, The Ritz-Carlton Millenia w Singapurze, którego recepcja łączy futurystyczny design z komfortem użytkowania, a także Arlo Nomad w Nowym Jorku, którego recepcja jest funkcjonalna i minimalistyczna, lecz przy tym ma fantastyczną, klimatyczną atmosferę.

Poznaj naszą ofertę recepcji i lad hotelowych

Jak mierzyć sukces projektu ergonomicznej recepcji

Sukces projektu recepcji można zmierzyć z pomocą różnych wskaźników, takich jak efektywność pracy recepcjonistów, poziom zadowolenia klientów oraz oczywiście poprzez przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści. Te metody pozwolą Ci ustalić, że planowane zmiany faktycznie będą korzystne dla hotelu.

A jeśli szukasz ergonomicznej, funkcjonalnej, a przy tym estetycznej recepcji, koniecznie sprawdź naszą ofertę!