O tym, jak ważne jest pierwsze wrażenie, z pewnością wie każdy. To prawo dotyczy nie tylko wyglądu zewnętrznego i zachowania osób, ale również pomieszczeń w budynkach, w których klienci czy petenci nawiązują pierwszy kontakt z firmą. Od rodzaju wywołanych emocji zależą późniejsze kontakty, skłonność do powrotów i odwiedzania tego miejsca oraz do nawiązywania współpracy. Królową takiego pomieszczenia z pewnością jest lada recepcyjna.

Rola lady recepcyjnej w budynku

Recepcja jest pierwszym pomieszczeniem, do którego wchodzi osoba z zewnątrz odwiedzająca budynek. Może to być gość hotelu, klient firmy usługowej czy przyszły pracownik, który zgłosił się na rozmowę kwalifikacyjną. Zadaniem recepcji jednak jest nie tylko pełnienie funkcji reprezentacyjnych. Jest to również miejsce, w którym gość może uzyskać informacje niezbędne do załatwienia sprawy czy dotarcia do konkretnego pokoju lub pracownika.

Ponieważ recepcja pełni wiele funkcji, powinna być odpowiednio wyposażona. Poza strefą przygotowaną z myślą o komforcie klientów oczekujących na przyjęcie jej centralnym miejscem jest lada recepcyjna. Wbrew pozorom i często wizualnej prostocie jest to mebel o bardzo istotnym znaczeniu. Dlatego powinien wyróżniać się cechami takimi jak unikalny design czy funkcjonalność  z uwzględnieniem profilu firmy oraz czynności wykonywanych przez recepcjonistę.

Lada recepcyjna i jej ewolucja

Historia recepcji i lad recepcyjnych jest bardzo długa i sięga kilkuset lat wstecz. Pierwowzorem tych specyficznych mebli były sklepowe i barowe kontuary, które ułatwiały obsługę klienta, zapewniając miejsce do prezentacji towarów. Od czasu powstania typowych biur, w których pojawiły się maszyny do pisania i telefony, lada przejęła funkcję biurka, na którym recepcjonista czy klient mogli wypełniać formularze, czy przygotowywać dokumenty. Z czasem mebel ten zaczął też pełnić funkcje reprezentacyjne, decydując o klimacie wnętrza.

Lady recepcyjne na przestrzeni dziesięcioleci przechodziły ewolucję, dostosowując swoją formę do panujących trendów – zarówno wzorniczych, jak i tych dotyczących zadań recepcji. Przykładowo w latach 80. i na początku lat 90. Preferowano recepcje na planie otwartym, duże, przestronne z centralnie umieszczoną, pokaźną ladą recepcyjną. Pełniła ona funkcję kontaktową dla osób wchodzących do budynku. Nieodłącznym elementem takiego wyposażenia było logo firmy umieszczane na tylnej ścianie.

Lada recepcyjna jako funkcjonalny mebel biurowy

Pomimo szczególnego wyglądu, jaki wyróżnia kontuary recepcyjne, pod względem przeznaczenia są to meble biurowe, stanowiące nieco zmodyfikowaną wersję klasycznego biurka. Dlatego też powinny być zaprojektowane i wykonane tak, aby zapewniały komfort pracownikom recepcji. Cechy, które powinny wyróżniać takie meble to:

  • odpowiednia ilość miejsca dla liczby korzystających z mebla pracowników,
  • możliwość wygodnego wykonywania pracy zarówno w  pozycji stojącej, jak i siedzącej (ergonomiczne kształty i wysokość lady),
  • blat lady dostosowany wielkością do wykonywanych zadań – np. z miejscem na monitor komputera, pojemniki na ulotki i standy reklamowe, przygotowywane dokumenty,
  • możliwość nieskrępowanej komunikacji z gościem (klientem, petentem) np. przez zachowanie optymalnej odległości między nimi czy wyposażenie przesłon stanowiska w odpowiednie okienka,
  • optymalne, komfortowe oświetlenie lady recepcyjnej – zarówno ogólne, jak i punktowe,
  • możliwość podłączenia instalacji teletechnicznych – elektrycznej, telekomunikacyjnej, komputerowej itp.,
  • funkcjonalna organizacja strefy pracownika – szufladki, przegródki, półki czy tablice i szafeczki z wieszakami na klucze.

Szczególnie ta ostatnia cecha ma duże znaczenie przy projektowaniu i wyborze lady recepcyjnej do konkretnego wnętrza. Inny typ lady będzie się sprawdzał w recepcji hotelowej, a innego potrzebuje firma prawnicza czy architektoniczna.

Lada recepcyjna jako prezentacja firmy

Poza bardzo ważną funkcją praktyczną lada recepcyjna odgrywa też rolę mebla reprezentacyjnego. Często jest nawet jedynym wyposażeniem pomieszczenia, chociaż w firmach, w których klient musi oczekiwać na załatwienie sprawy, jest też wskazane zaaranżowanie strefy z miejscami siedzącymi i np. stolikiem na prasę czy materiały o firmie. Pomimo że reprezentowanie firmy sprowadza się jedynie do odpowiedniego wyglądu, wybór właściwego wzornictwa ma tu kardynalne znaczenie.

Nowoczesne lady recepcyjne to już nie tylko funkcjonalne kontuary. Poza komfortem i praktycznością liczą się też unikalność, promowanie brandingu firmy, tworzenie klimatu wnętrza nierozerwalnie związanego z polityką firmy czy też poszukiwanie metod przekazywania istotnych informacji o firmie. W tym ostatnim zadaniu pomagają np. miejsca na logo, plakaty, ulotki, charakterystyczne kolorystyka i materiały, czy nietypowe formy. Te ostatnie mogą nawiązywać np. do projektów firmy – nowoczesnych, klasycznych czy stylowych.

Kreowanie stylu za pomocą kontuarów recepcyjnych

Wracając do pierwszego wrażenia, które ma wywoływać pomieszczenie recepcji, warto rozważyć, jakie czynniki mają tu znaczenie i na czym polega ten proces. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której wejście do hotelu, pensjonatu czy restauracji sprawia, że gość chce w niej pozostać na dłużej lub natychmiast wyjść. Zazwyczaj decydują o tym szczegóły. Wazon ze świeżymi kwiatami, kolorowy bieżnik na stoliku, piękne, przyciągające uwagę krajobrazy na ścianach – to tylko kilka istotnych elementów.

Istotne są też materiały i kolorystyka. Wbrew pozorom nie chodzi tu jednak o to, aby była stonowana, spokojna i pastelowa. Kolory mają stanowić zapowiedź i odzwierciedlenie tego, co czeka na klienta w głębi budynku. Niekiedy dynamiczne połączenie czerni i czerwieni będzie lepszym wyborem niż pastelowe błękity i zielenie. Jaką rolę w tym tworzeniu klimatu pełni lada recepcyjna? Ponieważ jest ona głównym meblem w recepcji i ma przyciągać uwagę gości zaraz po wejściu do pomieszczenia, to od jej kształtów, kolorystyki czy materiałów zależy, jak odbiorą firmę klienci. Decydują o tym jej różne elementy.

  • Design – jest najważniejszym elementem decydującym o tym, jak kontuary recepcyjne odzwierciedlają profil firmy. Podobnie, jak folder czy ulotka powinny one być zaprojektowanie w kolorystyce flagowej firmy i uzupełnione logo lub innymi symbolicznymi detalami.
  • Wielkość – chociaż lada recepcyjna stanowi najważniejszy element wyposażenia i powinna przyciągać uwagę zaraz po wejściu do budynku, musi mieć optymalne wymiary. Zbyt duży mebel przytłacza, wypełniając przestrzeń, a jeśli dodatkowo jest wysoki i zabudowany – sprawia wrażenie niedostępnej fortecy. Zbyt małe lady nikną we wnętrzu i nie zachęcają do podejścia.
  • Materiały – wybór materiałów jest ważny z dwóch powodów. Pierwszy to odzwierciedlenie określonego stylu. Przykładowo meble szklane są nowoczesne, rozjaśniają wnętrze, ale wyzwalają uczucie chłodu. W przypadku kontuarów drewnianych można liczyć na ciepło typowe dla rodzinnych wnętrz, klasyki i zaufania typowych np. dla starych kancelarii z wieloletnimi tradycjami. Z drugiej strony materiały wskazują też na profil pracy firmy. Wspomniana drewniana lada recepcyjna u notariuszy wzbudzi skojarzenia z doświadczeniem i tak ważne zaufanie. W nowoczesnej pracowni architektonicznej czy firmie informatycznej lepszym reprezentantem będzie lada ze szkła, metalu czy tworzyw sztucznych.
  • Oświetlenie – stanowi ono przysłowiową kropkę nad i nie tylko jako element poprawiający komfort pracy. Światło punktowe w odpowiednich kolorach pozwala też na tworzenie unikalnej dekoracji, z podświetlaniem wybranych elementów i tworzeniem cieni, dzięki którym lada zyskuje wymiar 3D.
  • Funkcjonalność – cecha ta jest jedną z ważniejszych zarówno dla pracowników, jak i klientów. Możliwość zajęcia miejsca na krześle czy fotelu umieszczonym przy kontuarze z pewnością zostanie doceniona bardziej niż podpisywanie dokumentów czy wypełnianie formularzy na stojąco.
  • Wyposażenie dodatkowe – dla prezentacji firmy ogromne znaczenie ma możliwość udostępniania gościom różnych materiałów. Dlatego na ladzie recepcyjnej powinno się znaleźć miejsce na standy reklamowe, pojemniki z ulotkami, prospektami czy firmowe długopisy i słodycze.

Współczesne lady recepcyjne

Popularność lad recepcyjnych w ostatnich latach wzrosła ze względu na to, że coraz więcej firm docenia siłę pierwszego wrażenia. Odpowiedzią na te potrzeby jest bardzo bogata oferta modeli takich mebli, wśród których można wybierać odpowiednie warianty do każdego biura, kancelarii, hotelu czy firmy outsourcingowej. Asortyment, jako oferuje firma Wilking – Zbigniew Filipiak, jest niezwykle bogaty i zróżnicowany zarówno pod względem wzorniczym, jak i materiałowym.

Prezentowane kolekcje są przykładem możliwości tworzenia unikalnych aranżacji dosłownie w każdym stylu, począwszy od stonowanej klasyki po innowacyjne i przyciągające uwagę kompozycje futurystyczne. Wśród cech, które je wyróżniają, szczególnie zwraca uwagę połączenie dwóch różnych materiałów, często w kombinacji, która wydawałaby się niemożliwa. Do takich zaliczają się modele skomponowane z klasycznego drewna i nowoczesnego szkła czy lakierowanej płyty MDF.

Na uwagę zasługują też kształty, które w większości modeli odbiegają od klasycznego rozumienia mebla w jego geometrycznej formie. Typowe jest odejście od regularnego prostokąta na rzecz kształtów obłych, trapezowych, półkolistych, falistych oraz wieloelementowych. Te ostatnie stwarzają nieograniczone możliwości w łączeniu elementów o różnych kształtach i wymiarach. Ich uzupełnieniem są kolory i podświetlenia, które wydobywają z konstrukcji wszystkie jej atuty.

Nowoczesne lady recepcyjne nie przypominają już dawnych ciężkich kontuarów, wykonywanych z drewna, lakierowanych i zdobionych frezowanymi listwami. Obecnie we wzornictwie królują świeżość, lekkość bryły i geometryczna różnorodność. Nawet tradycyjne lady drewniane są obecnie mniej oficjalne, a bardziej zachęcające gościa do podejścia i nawiązania relacji z pracownikiem. Atutem są też bardzo zróżnicowane ceny, dzięki którym na nowoczesny mebel do recepcji może sobie pozwolić zarówno duża firma, jak i małe biuro rachunkowe.