Jak zaprojektować recepcje hotelową?
Projektowanie recepcji hotelowej wymaga całościowego podejścia, które bierze pod uwagę zarówno estetykę, jak i funkcjonalność. Uwzględniając rozmiar dostępnej przestrzeni i planowaną konfigurację poszczególnych elementów hotelowego lobby należy tak zaaranżować recepcję, aby zapewnić optymalne warunki pracy personelowi oraz zagwarantować gościom sprawną obsługę.
Ergonomia recepcji hotelu przekłada się na komfort pracy personelu. Wszystkie zastosowane tu rozwiązania — od odpowiedniej wysokość blatu, prawidłowego oświetlenia, przez optymalną i łatwą w reorganizacji przestrzeń roboczą po meble i akcesoria — powinny korespondować z ogólnym pojęciem i wizerunkiem hotelu jako obiektu przyjaznego ludziom, tworzącego harmonijne i przyjemne środowisko dla wszystkich pracowników i gości.
Design oraz estetyka recepcji powinny odzwierciedlać tożsamość i standard hotelu. Każdy gość, który stanie w jego progach ma poczuć się mile widziany, zachęcony do pobytu i powrotu. Wybór materiałów o wysokiej jakości i trwałości jest kluczowy, ponieważ wskazuje nie tylko na wysoki standard obiektu, ale także jest dowodem na rozsądne zarządzanie nim i poważne podejście do klientów.
Zachęcamy do przeczytania artykułu pt. Wszystko o logotypie umieszczonym na ladzie recepcyjnej
Równie ważne jest odpowiednie oświetlenie recepcji hotelowej. Dopływ światła dziennego jest zawsze optymalnym rozwiązaniem, ale także starannie zaprojektowane oświetlenie sztuczne może stworzyć tu wyjątkową atmosferę. Delikatne podświetlenie lad recepcyjnych lub logo hotelu może dodatkowo podkreślić jego wyjątkowość.
Mając na uwadze funkcjonalność i cyfrową dostępność, recepcja powinna być wyposażona w nowoczesne technologie, które ułatwiają i przyspieszają procesy rezerwacji i zameldowania.
Styl recepcji hotelowej
Obok hoteli sieciowych, w których design i wystrój recepcji są standaryzowane, coraz częściej wybieramy mniejsze hotele o bardziej intymnej atmosferze (np. hotele butikowe), które starają się uwzględniać w projektowaniu recepcji specyfikę lokalnej kultury i charakterystyczne związane z nią elementy wizualne. To bardzo pomaga gościom poczuć klimat i ducha miejsca. W niektórych hotelach przy projektowaniu recepcji uwzględnia się nawet lokalne materiały budowlane czy elementy regionalnej sztuki bądź rękodzieła.
Obecnie najczęściej spotykamy recepcje hotelowe zaaranżowane w jednym z następujących stylów:
- Minimalistyczny. Cechuje się prostymi liniami, neutralną kolorystyką i minimalną ilością dodatków. Bazuje na takich materiałach jak: szkło, metal i beton. Stawia na funkcjonalność i klarowność formy, unikając nadmiernego dekorowania.
- Luksusowy/klasyczny. Definiuje go bogactwo detali, eleganckie wykończenia i wysokiej jakości materiały: marmur, drewno szlachetne, złote lub srebrne akcenty. Opiera się na wytworności, elegancji i tradycyjnych wzorach.
- Nowoczesny. Stawia na innowacyjne formy, jasne kolory, otwarte przestrzenie. Dominują w nim szkło, tworzywa sztuczne i polerowane powierzchnie. Czerpie z estetyki modernizmu, lubi innowacje technologiczne i artystyczne wyszukane formy.
- Ekologiczny/naturalny. Zwraca uwagę na zrównoważony rozwój, wykorzystuje naturalne materiały. W recepcji w stylu eko znajdziesz elementu z drewna, kamienia i dużo roślin. To idealne połączenie natury i kultury – komfort, zielone przestrzenie, naturalne światło.
- Industrialny. Wyróżniają go surowa estetyka, nieskomplikowane formy, widoczne elementy konstrukcyjne z metalu, cegły czy betonu. To funkcjonalność, surowość i minimalistyczny design.
Gospodarowanie przestrzenią recepcji a lada
Gospodarowanie przestrzenią recepcji hotelowej jest niezbędne dla zapewnienia efektywności i sprawności, z jaką obsługa wykonuje swoje codzienne obowiązki oraz dla komfortu gości. Lada recepcyjna odgrywa centralną rolę w tej kwestii, będąc nie tylko punktem pierwszego kontaktu dla gości, ale również elementem organizującym i definiującym całą przestrzeń recepcji.
Dowiedz się co powinny mieć funkcjonalne lady recepcyjne w obiektach hotelowych
Jej lokalizacja, wielkość i kształt powinny być starannie zaplanowane, aby gwarantować płynny ruch w hotelowym lobby i łatwy dostęp do kluczowych punktów obsługi. Wymiary lady recepcyjnej nie mogą tamować przepływu gości i pracowników – względy bezpieczeństwa są najważniejsze!
Równocześnie, lada powinna być wyposażona w niezbędne narzędzia i przestrzeń roboczą dla pracowników, umożliwiając szybką i profesjonalną obsługę.
Obowiązkowe wyposażenie recepcji hotelowej
Wyposażenie recepcji hotelowej to przede wszystkim lada recepcyjna – centralny punkt obsługi i wizytówka obiektu. Aby praca przy niej była maksymalnie komfortowa, powinny się na niej znaleźć:
- Komputer wyposażony w system zarządzania rezerwacjami oraz inne urządzenia biurowe.
- Telefon do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
- Akcesoria biurowe (długopisy, notatniki, zszywacze, itp., niezbędne do codziennych operacji).
- Druczki i formularze niezbędne do procesu zameldowania i wymeldowania.
Recepcja hotelowa musi być objęta monitoringiem. Kamery monitorujące i systemy alarmowe są niezbędne dla bezpieczeństwa gości i personelu.
Ukłonem w stronę gości są wygodne krzesła i fotele dla oczekujących na obsługę.